Création et information culturelle en Catalogne et... ailleurs.
*Présentation du dernier numéro de la revue "Mirmanda"
*Mirmanda us convida a la presentació del darrer número de la revista
«Els Pieds-noirs catalans. Una qüestió de país / Les Pieds-noirs catalans. Une question de pays»
Dijous 31 de gener a les 18.15h a Perpinyà, a la Casa de la Generalitat (1, carrer de la Fusteria. Tel. 04.68.35.17.14)
Conjuntament al tast del documental sobre el mateix tema dirigit pel periodista Juli Esteve "Algèria, el meu país. Història i memòria de l'emigració valenciana a Orà i Alger".
D'aquesta manera, Mirmanda ha mirat de fer la volta a un fenòmen humà i cultural (més enlla del polític, que va portar milers de persones des del Mediterrani català meridional i central fins a les costes africanes, per (re)tornar a un Mediterrani septentrional.
Hi sou tots/es convidats/es!!
"Cinquanta anys és un temps suficient en la història contemporània per a mirar enrere i fer un estat de la qüestió. El cas de la independència d’Algèria, un procés que va ser profundament dolorós tant en la tradició colonitzadora europea com en els lligams interns de la mateixa Àfrica del Nord, representa una fita en la història de França i de bona part de països en vies d’alliberament en aquella època. (...) Els Pieds-noirs, "Potes negres" al Rosselló com a mostra precisament d’aquesta incomprensió i xoc en l’arrelament dels nouvinguts, eren tanmateix majoritàriament catalans. Això és quelcom conegut en els llocs d’origen. És, també, un fet amagat o desconegut per la historiografia francesa. Només un tal Albert Camus acaba citant i donant forma al perquè del seu interès africà, anomenant els seus orígens menorquins. I és que, efectivament, i aquesta és la novetat —tan simple com parlar-ne, fer-ho extensiu al conjunt de l’imaginari col·lectiu—, la major part d’aquests Pieds-noirs provenien del País Valencià, de les Illes Balears i, fins i tot, de l’Empordà o el Rosselló..."
http://mirmanda.blogspot.com.es/2012/12/nou-numero-de-mirmanda-7-els-pieds.htm
***
Mirmanda Núm. 7 (2012)
Sumari :
Editorial
Obertura literària
Joan-Daniel Bezsonoff
L’Atlàntida
Xavier Serra (compilador)
Algèria. Una oportunitat literària desaprofitada.
Emigrants i contrabandistes
(Jacint Verdaguer, Vicent Blasco Ibáñez
i Joan Fuster)
Migracions i exilis
Philippe Bouba
L’activité des associations de rapatriés
pendant l’année 1962 en Roussillon
Paqui Morales
Vincles valencians a terres africanes
Mercè Valero
Els Pieds-noirs illencs
Marta Marfany
Menorca i Algèria (1830-1962)
(Des)arrelaments
Grégory Tuban
Le double exil des républicains réfugiés
et déportés politiques en Afrique du Nord, 1939-1962
Antoni Marimon
Tan a prop i tan lluny: els illencs a l’Algèria francesa
Eric Forcada
Le monument de Sidi Ferruch d’Emile Gaudissard.
Œuvre de mémoires, mémoires d’une œuvre (1830-2012)
Joan Lluís Mas i Alícia Marquès
Una infància catalana al Magrib i al nord de França
Addenda (a)fronterera
Joan-Francesc Castex-Ey
L’espai català transfronterer: d’un concepte a la realitat
Xavier Oliveras
Ficció i realitat en la pràctica de la cooperació transfronterera
Jordi Gomez
La frontière étatique sur l’espace catalan:
état des lieux et stratégies politiques locales
Resums
www.mirmanda.com
http//:mirmanda.blogspot.com